8 tips til et godt medarbejderportræt

I mit seneste opslag på LinkedIn nævnte jeg at jeg lige nu kører en kampagne med særlige priser for at få taget medarbejderportrætter. Efter mit opslag har flere spurgt mig, hvordan man kan undgå at lave de klassiske fejl, så jeg tænkte, at jeg ville skrive lidt om de fejl jeg typisk ser virksomheder lave og gode råd til, hvordan I selv kan forbedre jeres portrætter. 

Se kampagnen her

📢 Tips og gode råd til bedre medarbejderportrætter 📢

  1. Baggrund og miljø


    Vælg en neutral baggrund uden for mange forstyrrende elementer, så medarbejderen er i fokus. Det kan eksempelvis være en ensfarvet væg. For at skabe mere dybde og et mere interessant portræt kan det være en ide at tage billedet længere ude i rummet, så man kan se en del af kontoret, en gang eller hvad i har, der stadig har et enkelt udtryk.
     

  2. Et ordentligt kamera


    Sørg for at kameraet i anvender kan levere billeder i god kvalitet. Et ordentligt kamera sikrer, at I får skarpe billeder med høj opløsning. Så lad telefonen ligge i lommen og brug et ordentligt kamera.


  3. Godt lys


    Det er de færreste, der har en professionel lyssætning på kontoret. I stedet fungerer det altid godt med naturligt indirekte lys. Det naturlige lys giver et mere blødt og flatterende udseende. Undgå hårde skygger eller skarpt direkte sollys. Hvis I derimod vælger at tage billederne udenfor, så sørg for at have tilstrækkelig belysning, men undgå for skarpe lyskilder.

  4. Redigering


    Undgå overdreven redigering, der kan få billedet til at se unaturligt ud. Juster lysstyrke, kontrast og farver for at forbedre billedet, men sørg for at bevare et naturligt udseende. Et godt råd her er at kigge på hudtonen og sikre at farverne hverken er for varme eller kolde.


  5. Naturlig udstråling.


    Noget af det vigtigste er at få medarbejderen til at slappe af. Smil, sænk skuldrene, og ret ryggen en smule. Jeg ser at et afslappet udtryk er det, der ikke bare er nemmest at arbejde med, men sørger for at medarbejderen får den bedste oplevelse. Og som i så mange andre tilfælde er det den gode oplevelse, der skaber det gode resultat. 

  6. Undgå stive og formelle poseringer.


    Få medarbejderen til at dreje kroppen lidt på skrå, lægge vægten på det ene ben, eller placere hænderne naturligt. Det skaber en mere afslappet og professionel følelse. Det her er også et sted hvor I har mulighed for at skabe et udtryk. Jeg har god erfaring med at få medarbejderen til at stå med armene over kryds for at skabe mere autoritet, eller i en posering, hvor man kan fornemme medarbejderens personlighed. Det kan bidrage til jeres brand ift. hvordan I kan blive opfatte og gøre jeres portrætter mere iøjnefaldende. 

  7. God kommunikation


    Sørg for at have informeret medarbejderen i god tid om at I skal have taget billedet. Derved kan de forberede sig, og det hjælper i høj grad på at skabe et afslappet billede og en god oplevelse. Det er vigtigt at have forventningsafstemt inden, så fortæl hvad du tænker det skal bruges til, hvordan du havde forestillet dig det og kort om processen. Det bidrager igen til at medarbejderen kan slappe mere af i det. 


  8. Den røde tråd


    Jeg har tidligere skrevet om medarbejderportrættets betydning for medarbejderen og virksomheden. Det er en måde at vise virksomhedens ansigter, og en måde hvorpå i kan tilføje til jeres brand. Ved at have medarbejderportrætter i fem forskellige stilarter fortæller det om jer at I er kaotiske, springer over hvor gærdet er lavest og ikke investerer i den enkelte medarbejder. Det kan I undgå ved at sørge for der er rød tråd mellem billedets baggrund, billedernes kvalitet, ensartet lys, ensartet redigering og jeres øvrige visuelle udtryk. Det kan derfor godt betale sig at overveje hvilket slutresultat, der kan styrke jeres brand. 


Vigtigst af alt, husk at medarbejderportrætter er en mulighed for at vise virksomhedens kultur. Så det er vigtigt at få medarbejderne til at føle sig godt tilpas, så deres personlighed og engagement skinner igennem på billedet.

Næste
Næste

Et godt medarbejderportræt har større værdi, end du måske lige går og tror 📸